In een rapport uit 2019 van The Conference Board staat dat Job Satisfaction al jaren rond de 50% scoort maar zelfs onder de 40% op onderwerpen als:
* Potential for future growth
* Performance review process
* Recognition/Acknowledgement
* Work/Life balance
* Workload
* Communication channels
Hoe kan het dat de helft of meer van werknemers al jaren ontevreden is? Wat is hier aan de hand?


 
Er is een toenemende druk op rendement. Top management stuurt vaak sterk op exploitatie (meer met minder).
Maar:
•Medewerkers willen niet worden geëxploiteerd als productiemiddel.
•Medewerkers willen gezien worden als mens, en hun talenten en passies exploreren.    
So what?
Is ontevredenheid van medewerkers een probleem voor top management?
Ja! Lagere werknemerstevredenheid leidt nl. tot slechtere bedrijfsresultaten.
Aan wie de schone taak om de brug te slaan tussen deze ogenschijnlijk conflicterende belangen?
Het middlemanagement!
….maar hoe?

 

Er is maar één route om de brug te slaan tussen de ogenschijnlijk conflicterende belangen van top management en werknemers: via de individuele motivatie van de medewerker.
Die medewerker snakt ernaar intrinsiek gemotiveerd te worden ipv extrinsiek (wortel en stok).
Dan gaan zowel werknemerstevredenheid en bedrijfsresultaat omhoog en lost het belangenconflict op in vruchtbare samenwerking.
Maar welke stijl van leiderschap motiveert intrinsiek?

Er is maar één leiderschapsstijl die duurzaam de brug slaat tussen de belangen van top management en werknemers, door intrinsieke motivatie (passies en talenten) te adresseren, en daarmee een bodem kweekt voor vruchtbare samenwerking:

Dienend leiderschap!

Het maakt mens en organisatie gezond en rendeert aantoonbaar beter dan command&control, micromanagement.
Dit is ook wetenschappelijk bewezen, lees maar eens over Self-Determination Theory (Ryan, Deci).

Overigens: Dienend leiderschap ≠ soft. Maar het zet menselijke aspecten en het individu terug op de management agenda.

Want we zijn geen bedrijfsmiddelen maar mensen, en zo willen we ook behandeld worden.

 

 

The problem with old school leadership in modern times is that the right hand side in the picture above is invaded by the employer from the left hande side, expecting 'always on' 24x7 commitment and not caring about the consequences, taking no integral responsibility of his deeds.

 

Modern times call for modern leadership:

Servant Leadership

serving not only profit, but also planet and people.